ایران و گردشگری

بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان دارد و مهم تر اینکه یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه و جهان از لحاظ امنیت برای گردشگران خارجی است.

با این وجود، گردشگری در ایران هرگز و هرگز به عنوان یک صنعت شناخته نشده است. بر اساس آمارهای رسمی، سهم ایران از درآمدهای صنعت گردشگری در جهان کمتر از نیم درصد است که رقم بسیار ناچیزی به شمار می آید.

چند نکته قابل تامل :

·  بر اساس آمارهای رسمی، سهم ایران از درآمدهای صنعت گردشگری در جهان کمتر از یک درصد است که رقم بسیار ناچیزی به شمار می آید.

·  ترکیه ۳۲ میلیون نفر گردشگر در سال ۲۰۱۲ داشته است

·  به ازای ورود هر گردشگر ۹ فرصت شغلی ایجاد می شود

·  میزان هتل های پنج ستاره و امکانات بخش حمل و نقل برای میزبانی از گردشگران کافی نیست

·  گردشگری طبیعی در ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

برخی از موانع توسعه گردشگری در ایران (دیدگاه کلان)

·  عدم توجه خاص به گردشگری در برنامه‌ی پنجم توسعه و عدم تخصیص بودجه‌ی کافی نبود

·  آمار دقیق از گردشگران و انجام نشدن پروژه های اصولی در این حوزه

·  عدم وجود زیر ساخت های کافی

·  مشکلات فراوان حمل و نقل درون شهری و بین شهری

·  عدم وجود تبلیغات و بازاریابی اصولی و هم چنین سیستم بازاریابی حرفه ای و نوین

·  ایجاد سیمای منفی از ایران در جهان توسط برخی کشورها

·  موانع فرهنگی

·  کاغذبازی های فراوان و طاقت فرسای گردشگران خارجی

·  فقدان استفاده از تجارب گذشته و عدم استفاده از خبرگان این حوزه

·  عدم آگاهی در انتخاب بازارهای گردشگری

·  عدم سیستم آموزش بازاریابی حرفه ای و فرهنگ سازی عمومی

·  نگاه منفی برخی از مسوولان به این صنعت

حوزه های کارآفرینی در گردشگری  و فرصت های پیش رو:

·  هتلداری ( رزرو هتل ، اقامتگاه ،.)

·  خدمات مسافرتی ( بلیط ، سفر زمینی و)

·  گردشگری و فرهنگی ( تور ، معرفی مکان ها ، پیشنهاد سفر و)

·  بازاریابی صنعت گردشگری ( اطلاع رسانی ، تبلیغات و)